Radikal bebas dan kerosakan sel - Antioksidan dan Cara Fight Fight yang Baik

Radikal bebas dan kerosakan sel - Antioksidan dan Cara Fight Fight yang Baik

Badan kita adalah mesin yang sangat berkesan untuk sebahagian besar, tetapi walaupun mesin yang terbaik dikekalkan mempunyai isu-isu dari semasa ke semasa. Untuk badan, isu ini adalah radikal bebas. Radikal bebas adalah molekul yang bertanggungjawab bagi kerosakan tisu, sekali lagi dan penyakit tertentu juga.

Badan kita bergantung kepada oksigen untuk setiap fungsi bahawa ia menjalankan, dari yang paling kecil dan paling biasa kepada yang paling kompleks. Ia juga bergantung kepada bahan api dalam bentuk kalori daripada makanan yang kita makan, untuk mempunyai tenaga untuk mengangkut oksigen ini kepada setiap sel. Keseluruhan proses ini dijalankan oleh thermogenesis iaitu satu gelaran yang mewah untuk penjanaan haba.

Haba dicipta apabila kita menghadamkan makanan dan apabila kita memproses oksigen. Sudah tentu, sama seperti dengan tindakan atau proses lain, terdapat reaksi atau oleh-produk. Dalam kes ini, hasil sampingan yang dikenali sebagai radikal bebas.

Walaupun beberapa radikal dijana oleh proses semula jadi kita dan oleh itu tidak boleh menjadi seratus peratus dicegah, terdapat lain-lain, sebab-sebab di luar tabii radikal bebas yang menyumbang kepada membina mereka sehingga dalam badan kita. Beberapa contoh ini sebab-sebab di luar tabii adalah asap rokok, pencemaran, pilihan makanan yang miskin, pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari, dan bahan kimia tertentu. Radikal bebas, walaupun mereka dihasilkan dari dalam badan kita sendiri adalah berbahaya dan boleh menjadi sangat merosakkan.

Radikal bebas adalah molekul tidak stabil kerana mereka hilang elektron. Matlamat mereka adalah untuk mencari pengganti elektron ini dan mereka tidak peduli di mana mereka keluar mencari dari. Radikal bebas mencuri elektron hilang mereka dari DNA, enzim, protein, dan dari apa-apa jenis sel lain yang berlaku untuk menjadi di sekeliling mereka. Mereka boleh merosakkan membran sel untuk mencari elektron mereka. Sel mengekalkan sehingga sepuluh ribu hits radikal bebas setiap hari.

Untuk mencegah atau sekurang-kurangnya mengurangkan sebahagian daripada kerosakan yang disebabkan oleh sebatian yang tidak stabil, adalah perlu untuk menggabungkan antioksidan ke dalam talian badan pertahanan. Antioksidan melepaskan salah satu elektron mereka sendiri untuk menstabilkan dan meneutralkan kesan-kesan berbahaya radikal.

Badan kita menghasilkan beberapa antioksidan, tetapi pengeluaran semula jadi ini sering tidak mencukupi untuk mengendalikan radikal bebas yang telah terkumpul. Hal ini terutama berlaku jika kita mempunyai risiko daripada sumber luaran seperti persekitaran kita sendiri, tabiat buruk, dan pilihan makanan yang tidak baik. Yang lebih banyak radikal bebas kita perlu berurusan dengan, lebih banyak antioksidan kita perlu mengambil kira untuk mengendalikan mereka.

Terdapat antioksidan bermanfaat dalam sesetengah makanan dan juga dalam beberapa makanan tambahan seperti vitamin. Makanan semula jadi adalah sumber yang baik antioksidan, terutamanya buah-buahan, kacang, dan sayur-sayuran. Mudah-mudahan, antioksidan dalam makanan yang baik yang kita makan, sebagai tambahan kepada badan kita secara semulajadi menghasilkan akan cukup untuk membantu kami memenangi perlawanan itu berterusan terhadap radikal bebas dan kerosakan sel mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar